Isnin, 4 Julai 2011

Kek Batik...



Ni la kek kegemaranku..aku belajar buat pun tgk resipi dlm internet..first buat x sangka jadi lak..Masa jamuan tempat kerja aku bawa la kek ni..abis licin kekawan aku bedal..Dengan tupperware aku skali depa sapu..nasib baik bawa tupperware murah..hehehe..pahtu kekawan siap mitak resepi dari aku lak..jenuh aku nak salin resepi ni bagi kat depa..minggu lepas k.shidah kwn tmpt keja aku dulu sms aku mitak resepi dan cara2 nak buat kek ni...dah berenti keja pun ade lg kwn contact mitak resepi.Jenuh aku sms dia..berjela panjangnyer.60sen kredit aku melayang..hehehe..berkiranyer aku...masa aku blk kampung bulan lps aku bawa blk kek ni utk family aku kat kampung.. adik aku beriya2 nak blajar tp aku x sempat nak ajar...so, cara senang aku kongsi la resepi kek ni kat blog aku..kalu org mitak resepi lg aku suruh buka je blog aku..x payah la aku nak salin resepi atau sms berjela2..kan jimat masa dan kredit aku..hehehe..

Bahan-Bahan:
Bahan A :
1 ketul Buttercup
½ cawan gula halus
4 biji telur (kalau saiz besar boleh kurangkan)
Sedikit esen vanilla
Bahan B :
½ tin susu pekat manis
½ cawan air suam
7 sudu besar Milo
7 sudu besar serbuk koko


1 peket biskut Marie (pecah-pecahkan menjadi kecil)
Cara:
Bahan A:
Pukul butter dan gula sehingga kembang. Masukkan telur dan esen vanilla.

Bahan B:
Campurkan Milo,serbuk koko dan susu.Kacau sehingga Milo dan serbuk koko tidak berketul.Kemudian masukkan air suam.Kacau sehingga rata.

Campurkan bahan A dan B di dalam satu periuk.Masak di atas api yang kecil.Kacau sehingga bancuhan menjadi pekat dan mendidih.Masukkan biskut marie yang telah dipecah-pecahkan tadi.Kacau sehingga rata.Tutup api.Tuang ke dalam loyang dan tekan-tekankan.Apabila acuan sudah sejuk masukkan ke dalam peti ais.
Tambahan:
Sebelum masukkan acuan ke dalam loyang.Lapikkan loyang dengan plastik untuk memudahkan ia di potong.Dan sebelum masukkan ia ke dalam peti ais. Cover loyang tu dengan plastik bagi mengelakkan air ais masukkan ke dalam acuan kek.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan